jueves, 25 de septiembre de 2008

52. Buscainformació els termes següents:

a)bases de manresa:
Les Bases per a la Constitució Regional Catalana, també anomenades Bases de Manresa, són el document presentat com a projecte per una ponència de la unió catalanista davant el consell de representants de les associacions catalanistes, reunits en assemblea a Manresa els dies 25 i 21 de març de 1892. El president i el secretari de l'assemblea foren Lluís Domènech i Montaner i Enric Prat de la Riba respectivament. La comissió encarregada de la redacció del document fou presidida per Josep Torres i Bages, bisbe de Vic. Les bases tenien certa inspiració en el model federal malgrat que, pel que feia referència a l'autogovern, bevien de les antigues constitucions catalanes prèvies a 1714.
b)renaixença:
La Renaixença és un moviment cultural català del segle XIX. El seu nom sorgeix de la voluntat de fer renéixer el catalàcom a llengua literària i de cultura després de segles de diglòssia respecte al castellà (període anomenat genèricament Decadència). És paral·lel a altres similars, com el Rexurdimento galego.
c)jocs florals:
Els Jocs Florals fou un certamen literari instituït a Tolosa de Llenguadoc l'any 1323 per la Sobregaya Companyia dels Set Trobadors i que es va celebrar fins al 1484, on concorrien també trobadors i poetes catalans. Després de diverses temptatives, al 1393, per desig del rei Joan I, el Consistori de la Gaia Ciència es va instaurar a Barcelona fins les darreries del segle XV sota l'auspici dels monarques catalano-aragonesos
d)obres d`Àngel guimerà si han representat.
(no he trobat res mes nomes les seves obres)
Obra poètica
El rei i el conseller 1870
Indíbil i Mandoni 1875
Cleopatra 1876
L'any mil 1877
Romiatge 1877
El darrer plany d'en Claris 1877
Cants a la Pàtria 1906
Segon llibre de poesies 1920
Poblet (poema)

Obra dramàtica
Gal·la Placídia. Estrenada al Teatre Principal de Barcelona, el 28 d'abril de 1879.
Judith de Welp, estrenada a Canet de Mar, el 20 d'octubre de 1883
El fill del rei, estrenada al Teatre Novetats de Barcelona, el 24 de març de 1886.
Mar i cel, estrenada al Teatre Romea, el 7 de febrer de 1888.
Rei i monjo, estrenada al teatre Romea, el 4 de febrer de 1890.
La boja, estrenada al teatre Novetats, el 15 de novembre de 1890.
La sala d'espera, estrenada al teatre Novetats, el 2 de desembre 1890.
L'ànima morta, estrenada al teatre Novetats, el 14 de maig de 1892.
En Pòlvora, estrenada al teatre Novetats, el 20 de maig de 1893.
Mestre Oleguer, monòleg estrenat a Reus per l'actor Teodor Bonaplata l'any 1892 i al Teatre Circ Espanyol de Barcelona per Enric Borràs, el 10 de juny de 1893.
Jesús de Natzaret, estrenada al teatre Novetats, el 21 de febrer de 1894.
Maria Rosa, estrenada al teatre Novetats, el 24 de novembre de 1894.
Les mongetes de Sant Aimant, amb música d'Enric Morera, estrenada al teatre Novetats, el 24 d'abril de 1895.
Mort d'en Jaume d'Urgell 1896.
La festa del blat, estrenada al teatre Romea, el 24 d'abril de 1896.
Terra Baixa, estrenada a Tortosa, a Gràcia i finalment al teatre Romea l'any 1897.
Mossèn Janot, estrenada al teatre Romea l'any 1898.
La farsa, estrenada al teatre Romea, el 31 de gener de 1899.
La filla del mar, estrenada al teatre Romea, el 6 d'abril de 1900.
Arran de terra, l'any 1901 s'estrena al teatre Novetats la versió italiana d'aquesta obra, amb el títol "Scivollando sulla terra". El 1908 serà estrenada en català al Saló Arnau.
La pecadora, estrenada al teatre Romea, l'11 de maig de 1902.
Aigua que corre, estrenada al teatre Romea, el 18 de novembre de 1902.
Camí del sol, estrenada al teatre Romea, el 8 de febrer de 1904.
Sol, solet, estrenada al teatre Romea, el 17 de febrer de 1905.
La miralta l'any 1905 s'estrena al teagtre Novetats la versió castellana d'aquesta obra. El 20 de març de 1911 s'estrena la versió catalana al teatre Romea.
Andrònica, estrenada la versió castellana al teatre Español de Madrid el 6 de desembre de 1905. El 22 d'octubre de 1910, s'estrena en català al teatre Principal.
L'aranya 1906.
En Pep Botella 1906.
La Santa Espina 1907
La reina vella 1908
Titaina 1910
Sainet trist 1910
La reina jove 1911
Jesús que torna 1917
Indíbil i Mandoni 1917
Al cor de la nit 1918
L'ànima és meva 1919
Alta banca 1921
Joan Dalla 1921

àngel guimerà

RESUM PÀG 19 MARIA ROSA.

Aquèt aspecte ès important per què dóna una qualitat agre-dolça a la peça. Són moments narratius o còmics, que airegen l`ambient després de moments tensos i enrarits.
El primer acte que es pot considerar com el plantejament de l`obra, ja ens donen els trets ambientals i de caracterització de personatges, també es produeix moments intensos i els lleugers o distendits. Les escenes es succeixen a un ritme adequat permet una dinàmica de contraciò i expansió que regenera la fluència dramàtica. Andreu, marit de Maria Rosa es acussat de l`assesinat del capatàs, el culpable és en Marçal que conjumina les proves al seu pretès amic, Maria Rosa lluita per fer juntícia i Marçal espera que tot surti bé i aconseguir a la dona que estima. L´ambient de la vida dels treballadors és miserable, aquesta situació tan penosa és un tema central de la història. Guimerà crea un contrast, d´úna força dramàtica considerable.